Copyworks skrev ett treatment för denna reklamfilm för IKEA. Reklamfilm IKEA Kurragömma

Utdrag från treatment:

”Det är lördagsmorgon, ännu en rofylld natt letar sig bort, gränslandets tvivel mellan gryning och morgon har definitivt brutits med solens nu lite starkare strålar som letar sig in genom springor i det vackra, spröjsrade fönstret.  Solstrålarna faller mjukt mot möblerna och smeker rummet längs väggarna. Vi befinner oss i/ser in i ett stort, vackert ljust och luftigt sovrum, det råder fullständig harmoni. Kärlek. Det är generös takhöjd och den enastående vackra stuckaturen står i fin kontrast till det i övrigt moderna rätt avskalade rummet.  En varm känsla sprider sig när man ser sig omkring –  ljusa väggar, oljade trägolv, en stor härlig dubbelsäng, frasiga, maffiga täcken och en walk in closet med dörren på glänt som avslöjar en vacker klänning hängandes på en galge på insidan av dörren – det doftar lyx. På ett skrivbord ligger en anteckningsbok, ett par solglasögon och ett pärlhalsband. En rosa slips hänger nonchalant över sängkanten. På mammans nattygsbord kan en röd ros skönjas.  Fönstret är öppet lite lagom mycket och gardinen fladdrar försiktigt i vinden. En fotboll ligger på golvet.
Ljuset faller in som en solfjäder på dubbelsängen, där ser man mamman och pappan sovandes på sidan, vända bort från kameran. Man ser mammans blonda kalufs, ett ben som sticker ut utanför täcket och pappans arm som håller om mammans midja. Dörren till föräldrarnas rum står på glänt.

Vi får för ett ögonblick se solens strålar spridas ut i korridoren utanför föräldrarnas rum och vi ser hur en dörr försiktigt öppnas, och så en till. Två näsor sticker ut från den ena dörren (3- och 5-åringen) och en tredje näsa sticker ut från den andra dörren (7-åringen). På de vita väggarna hänger dyr konst. Och det mörka trägolvet är rent.  En docka ligger på golvet.

Barnen kommer intassandes i föräldrarnas sovrum, nästan på tå iklädda vita nattlinnen. De ser förväntansfulla ut när de försiktigt börjar dra i föräldrarnas täcken, fötter och ben. Reaktionen låter först vänta på sig, pappan gör sedan ett tappert försök att öppna ögonen men de faller snabbt ihop igen. Han stönar till och somnar om. Mamman är lika trött hon. Hon lyfter på huvudet från kudden, öppnar inge ögonen utan kisar och gör ett taffligt försök men även hennes ögonlock faller tunga och hon faller tillbaka på kudden. 5-åringen pockar därefter på hennes uppmärksamhet genom att hoppa upp i sängen och ”slå” henne ett par gånger i huvudet med ett långt gosedjur, en lila eller grön krokodil. Nu öppnar mamman båda ögonen. Hon vrider huvudet mot sitt sängbord för att kasta ett öga på väckarklockan. Hon svingar benen över sängkanten, ställer sig upp något ostadig på benen och stapplar ut ur sovrummet. 

Hon ser för rolig ut där hon linkar fram med utsträckta händer som en sömngångare, bort till det magnifika, och personliga vardagsrummet.  Hennes blonda kalufs står på ända och hennes randiga pyjamas är felknäppt. Barnen skuttar efter henne hack i häl och ser förnöjda ut. De har ingen aning om att mamman har fått en alldeles glimrande idé. Hon myser åt sin egen finurlighet och drömmer sig tillbaka till de himmelska minuter innan hon blev väckt samma morgon när hon ställer sig med ansiktet mot en vägg.  Barnen bara myser av glädje och pirr. De ler och tittar på varandra. Mamman ropar ”Ett..” Och alla som har varit barn vet att det är startskottet för Kurragömma. Tjejerna lyser upp och deras leenden smittar av sig. Man kan se att sjuåringen har tappat en framtand.”

 

Manusförfattare: Anders Hallberg

Treatment: Copyworks

B-REEL Treatment IKEA reklamfilm

  • Categories →
  • Commercial
 

Clients

client logos
 
Back to top